Sömnsvårigheter

Vad är sömn?

Sömnen är kroppens verktyg för att återhämta sig och vi sover ungefär en tredjedel av våra liv. När vi sover får kroppen vila. Blodtrycket sjunker, pulsen och kroppstemperaturen går ner, andningen blir lugnare och musklerna slappnar av. Hjärnan får en välbehövlig paus och kan bearbeta dagens intryck, samtidigt som nya minnen lagras in.

Orsaker till sömnsvårigheter

Sömnsvårigheter är något som vi alla upplever från och till, men om det har blivit ett varaktigt mönster kan du behöva hjälp till en förändring. Här är några exempel på sådant som kan bidra till sömnsvårigheter:

Stress

En av de absolut vanligaste orsakerna till sömnbesvär är stress. När kroppen utsätts för stress under ihållande perioder får den till slut svårt att varva ned. Det brukar medföra att det blir svårt att somna på kvällarna och att man lättare vaknar på natten och har svårt att somna om.

Alkohol

Alkohol har i allmänhet en sövande och avslappnade effekt, vilket kan göra det lättare att somna inledningsvis. Men att bryta ned alkohol innebär också en stress för kroppen och för att nedbrytningen ska ske så snabbt som möjligt sätter kroppen omedelbart i gång en rad reparationsprocesser. Det innebär att om du dricker alkohol innan läggdags kommer din kropp vara i full gång under en period när den egentligen ska vila.

Koffein

De flesta människor har någon form av dagligt intag av koffein. Koffeinets uppiggande effekt är väldokumenterad och har visat sig vara prestationshöjande både vid fysisk och mental prestation. Men baksidan är att koffein tar lång tid för kroppen att bryta ned.

Tankar

De flesta människor har då och då en dålig natt när det är svårt att sova. Det leder lätt till stressande tankar, som i sin tur medför oro. Med oron kommer en spändhet i kroppen, och det blir svårt att slappna av i musklerna. Oron gör det svårare att sova, och svårigheterna att sova gör att vi känner att oron är bekräftad. Till slut blir hela tanken på att sova stressande, och sängen blir en plats för oro i stället för avslappning.

Hur kan jag hantera sömnsvårigheter?

  • Rutiner – lägg dig och gå upp vid samma tid varje dag, även på helgen
  • Nedvarvning – skapa en rutin för där du varvar ned innan du försöker sova
  • Undvik vakentid i sängen – om du legat vaken i ungefär en halvtimme, gå upp och sätt dig på en annan plats och gör något stillsamt tills du känner dig ordentligt trött
  • Begränsa skärmtiden – att använda skärmar är oundvikligt, men se till att du inte använder några skärmar i sängen eller i sovrummet
  • Minimera koffeinintaget – begränsa dig till max en kopp te eller kaffe på morgonen
  • Minimera alkohol – undvik att konsumera alkohol på vardagar och håll det till ett minimum på helgerna
  • Trötta ut dig själv – ge din kropp en anledning till att sova på natten och var aktiv under dagen och kvällen

Vill du veta mer?